شیخ ابوالحسن خرقانی (352_425 ه.ق)
شیخ ابوالحسن می گوید:برهمه چیزی کتابت بود،مگربرآب.اگرگذرکنی بردریا،ازخون خویش کتابت کن تا آن کس که درپی تو درآیدداند،که عاشقان ومستان وسوختگان رفته اند...
داغ کن - کلوب دات کام
داغ کن - کلوب دات کام

اگرسه خلیفه اول مسیر اسلام را تغییر دادند و غاصبانه حکومت کردند چرا حضرت علی (ع) 25 سال سکوت کردند؟

درپاسخ به این سوال باید معنای دو عبارت " سکوت کردن " و "عوض کردن مسیر اسلام " را مشخص کرد:

اگر سکوت کردن به معنی عدم هرگونه اعتراض است ،باید گفت که امیرالمومنین (ع) هرگزسکوت نکرد؛اما اگر به معنای قیام مسلحانه است ،پاسخ این سوال در گروتوجه به اوضاع زمانه ایشان است.

احتمالا ؛ ترک دین وارتداد و طغیانی که در میان جزیره العرب رخ داد (و نیز خطر حمله روم وایران)به طور طبیعی علی (ع) وسایرمردم مدینه را وادار ساخت تا علیه خطر مشترک موجود متحد شوند.چنین تهدید جدی خارجی نسبت به اصل حکومت اسلامی،نقش زیادی درتقلیل مخالفت های داخلی نسبت به حکمرانی ابوبکر به همراه داشت.حضرت علی (ع) برای حفظ اساس و کلیت اسلام چاره ای جز مماشات با نظام حاکم موجود نداشت؛ اما در هرحال ،حالت کناره گیری خود راحفظ کرد و در دوره خلافت این سه نفرهیچ گاه هیچ پستی و فرماندهی را نپذیرفت.

اما درمورد "عوض کردن مسیر اسلام" باید گفت : که یک نوع انحراف علنی و روشن و آشکارا ازموازین اسلامی بوده است که مثلا خلافت را موروثی کردند و علنی به فسق و فجور پرداختند که این نوع انحراف راعموم مسلمین درک کردند.اما نوع دیگرانحراف،انحرافی است که در کوتاه مدت قابل مشاهده نیست. یعنی انحراف اول ازاین سنخ است که به جای اینکه ساختمان بسازند،ساختمان را خراب کنند. امانوع دوم این است که سنگ بنای اولیه ساختمان راکج بگذارند. عوام این را واقعا ساختمان سازی قلمداد می کنند اما فرد متخصص در می یابد که اگر این سنگ بنای اولیه کج باشد،آثارش بعد ها مشخص می شود وانحرافی که بعد از رحلت(شهادت) پیامبر بر سر جانشینی ایشان رخ داد از این سنخ است. پیامبر جانشینی راتعیین کرده بود ؛ اما پس از رحلت (شهادت) ایشان در این جانشینی انحرافی رخ داد که با وجود اهمیت و عظمت واقعی اش ،آثار آن در کوتاه مدت قابل مشاهده نبود و به همین دلیل عموم مسلمین از درک آن عاجز ماندند.

اما حضرت علی (ع) که عمق فاجعه را می دانست ،چه کار می توانست بکند؟مخیر بود بگذارد که این ساختمان اجمالا حفظ شود ؛ولو اینکه کج بالا رود وبعد ها با مشکلات متعددی مواجه شود؛ یا اینکه قیام کند واساسا کل ساختمان از بین برود.ایشان چاره ای ندید جز اینکه سکوت کند؛اما سکوتی که تماما استخوان در گلو و خار در چشم بود.





نوع مطلب : شیخ ابوالحسن خرقانی، عرفا، 
برچسب ها : حضرت علی (ع)، غدیر خم، شیخ ابوالحسن خرقانی، عرفا،
لینک های مرتبط :

پنجشنبه 2 آبان 1392


درباره وبلاگ


" شیخ ابوالحسن خرقانی " در شهری به نام قلعه نو خرقان با جمعیتی بالغ بر 4000 نفر در 20 کیلومتری محور شاهرود - آزادشهر آرمیده است. مجموعه آرامگاه با توپوگرافی جالب و جذاب به صورت باغ ایرانی است و نهر آبی از کنار آن روان است و در کنار آن مکانی برای استراحت گردشگران در نظر گرفته شده است . درمرکز مجموعه بنای آرامگاه و مسجدی منسوب به شیخ ابوالحسن واقع است. محراب این مسجد که متعلق به دوره ایلخانی است از جمله مهمترین بخش های بنا بوده و تنها محرابی است که رو به مغرب ساخته شده ...

شیخ ابوالحسن بر سر در خانقاه خود چنین نوشته بود «هر که در این سرا در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید ، چه آنکس که به درگاه باریتعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد»
امروزه این گفتار بشر دوستانه ، شعار ملی گردشگری کشورمان است.

Telegram: https://telegram.me/mr6599
facebook.com/kharghani.ir


مدیر وبلاگ : رحیمی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر
br>

 

 

'); //-->
360 ?±U†?¯
هفته نامه 9 دی
راز تی وی
فروشگاه اینترنتی یاران
سایت تفریحی
سایت ابزاردهی
photoshop
کلیه حقوق این وبلاگ برای شیخ ابوالحسن خرقانی (352_425 ه.ق) محفوظ است
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات