شیخ ابوالحسن خرقانی (352_425 ه.ق)
![]() ![]() هرچند در طول تاریخ گفتوگوی بین ادیان همیشه وجود داشته است اما از اواسط قرن بیستم به بعد از این مقوله بیشتر سخن میرود و اقداماتی در این زمینه صورت میگیرد. از اینجا استنباط میشود كه انسانیت میخواهد مجدداً به جوهر فطری كه مدتهاست گم كرده، برگردد و از آن به عنوان نیاز غیرقابل انكار یاد میكند. بر سردر سرای شیخ ابو الحسن خرقانی چنین نوشتهاند: «هركه در این سرای درآمد نانش دهید و از ایمانش نپرسید، چرا كه آنكه به درگاه ایزد باریتعالی به جان ارزد، البته بر خان بوالحسن به نانی بیرزد.» عارفان و اهل تصوف اینگونه با فروتنی و رواداری به جهان مینگریستند و رها از قید و بندهای شریعت به همنوعان چونان بشر نگاه میكردند. انسان به خاطر ارتباطی كه با فراموشی دارد گریزی نیست كه بعضاً مورد هشدار قرار گیرد و مواردی به وی یادآوری شود. همین اخطار و هشدار یكی از دلایل اساسی نبوت نیز به شمار میآید. گفتوگو از واقعیتهای فطری است كه مدتهاست انسانها فراموش كردهاند و باید به یادشان آورده شود. گفتوگو لازمه فطرت انسان و راهی است كه خداوند برابر كائنات و مخلوقات نهاد و به عبارتی سنت الله است. بدین سبب بزرگترین و پردامنهترین گفتوگو میان خالق و مخلوق تحقق یافته و به صورت دین شكل گرفته است. هرچند گفتوگو در مواردی چند حالت غیرفعال به خود میگیرد، جوهری است كه در روح انسانها جای گرفته است. عداوت و قهر موقتی و عارضی است و گاهی از این دو به عنوان ابزارهای تامین هرچه بیشتر گفتوگو و دوستی استفاده میشود. هرچند در طول تاریخ گفتوگوی بین ادیان همیشه وجود داشته است اما از اواسط قرن بیستم به بعد از این مقوله بیشتر سخن میرود و اقداماتی در این زمینه صورت میگیرد. از اینجا استنباط میشود كه انسانیت میخواهد مجدداً به جوهر فطری كه مدتهاست گم كرده، برگردد و از آن به عنوان نیاز غیرقابل انكار یاد میكند. تصوف كه جنبه داخلی اسلام را تشكیل میدهد، با همه ادیان، حتی با همه انسانها، تجربه و اصول گفتوگوی تاریخی داشته است. این روند در همان سطوح اولیه باقی نمانده و در حال حاضر نیز ادامه دارد. از یك سو عدهای میكوشند به شكلی با هیاهو، محیط گفتوگو را فراهم سازند و از دیگر سو قرنهاست كه گفتوگو به شكل بیصدایی ادامه دارد. از دورههای نخستین كه مسلمانان با دنیای غرب ارتباط پیدا كردند، ارباب تصوف بر انسانها و اندیشههای غربی تاثیر گذاشتند. متاسفانه در باب این تاثیر به ویژه در تركیه تحقیق صورت نگرفته و تاثیر فرهنگ اسلامی به غرب بیشتر به ریاضیات، پزشكی، نجوم، فیزیك و سایر علوم محدود و مقصود شده است. شكی نیست كه دانشمندان اسلامی در این زمینه تاثیرات بسیاری در غرب داشتهاند، ولی تحقیق در خصوص تاثیراتی كه تصوف، این جنبه معنوی فرهنگ اسلامی در غرب بر جای داشته، به طاق نسیان سپرده شده است.در پرسشنامهای كه در اروپا میان ۵۸۱۳۵ نفر توزیع شده، دلایل ترجیح آنهایی كه اسلام را پذیرفتهاند، چنین قید شده است. مولانا غزال (۳۸ درصد)، رساله نور (۳۲ درصد)، تاریخ و آثار اسلامی (۳۰ درصد).یك ردهبندی دیگر از پاسخهای رسیده نشان میدهد كه ۸۹ درصد به سبب حیات نمونه حضرت محمد (ص)، اسلام را پذیرفتهاند. ۲۸ درصد دلیل موجودیت اسلام را بر قدرت توضیح منطقی اسلام بستهاند و ۷۴ درصد اسلام را به شكل ابزار دستیابی به تسلی و آرامش و رهایی از مادهگرایی ارزیابی كردهاند. متاسفانه آثار كافی در اختیار نداریم كه نشان بدهد طریقتها در این خصوص چه تاثیراتی داشتهاند. در سال ۱۹۸۶ در پاریس كتابی با عنوان از یك ایمان به ایمان دیگر: حركتهای تشرف به اسلام در غرب منتشر شد كه نتیجه دو پژوهشگر زن را در احتوا داشت. این اثر هرچند فاقد جنبه علمی است، به افرادی اشاره میكند كه از راه طریقت و تصوف با عنوان چرا مسلمان میشوند؟ كه به اسلام گرویدهاند. رساله دكترای علی كوشه كه در جریان سالهای ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۴ در انگلستان نوشت، جدیدترین اثری است كه در این زمینه تدوین شده است. از میان دلایل توجه و التفاتی كه انسان غربی نسبت به تصوف و طریقتها نشان میدهد میتوان به دو مورد مهم زیر اشاره كرد:
منبع : روزنامه تهران امروز نوع مطلب : شیخ ابوالحسن خرقانی، قلعه نو خرقان، عرفا، برچسب ها : شیخ ابوالحسن خرقانی، نقش تصوف درگفت و گوی بین ادیان، قلعه نو خرقان، عرفان، خـــــــــــــــــرقان شــــــــــاهرود، تصوف، لینک های مرتبط : یکشنبه 19 خرداد 1398 06:53 ب.ظ
![]() Magnificent web site. Plenty of helpful information here. I am sending it to several buddies ans also sharing in delicious. And obviously, thanks for your sweat! چهارشنبه 18 مرداد 1396 03:51 ب.ظ
![]() What's up, I want to subscribe for this weblog to take most recent
updates, thus where can i do it please assist. یکشنبه 15 مرداد 1396 09:00 ق.ظ
![]() Hello! This post couldn't be written any better!
Reading this post reminds me of my old room mate! He always kept talking about this. I will forward this write-up to him. Fairly certain he will have a good read. Thanks for sharing! دوشنبه 12 تیر 1396 06:14 ق.ظ
![]() Glad to be one of many visitants on this amazing website :
D. پنجشنبه 14 اردیبهشت 1396 02:02 ق.ظ
![]() Definitely believe that which you stated. Your favorite reason appeared to be on the web the easiest thing to be aware of.
I say to you, I definitely get annoyed while people think about worries that they plainly don't know about. You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without having side effect , people can take a signal. Will probably be back to get more. Thanks جمعه 18 فروردین 1396 09:56 ب.ظ
![]() Excellent post. I was checking continuously this weblog and I am impressed!
Very helpful info specially the final part :) I handle such information a lot. I used to be looking for this certain information for a long time. Thanks and best of luck. درباره وبلاگ ![]() " شیخ ابوالحسن خرقانی " در شهری به نام قلعه نو خرقان با جمعیتی بالغ بر 4000 نفر در 20 کیلومتری محور شاهرود - آزادشهر آرمیده است. مجموعه آرامگاه با توپوگرافی جالب و جذاب به صورت باغ ایرانی است و نهر آبی از کنار آن روان است و در کنار آن مکانی برای استراحت گردشگران در نظر گرفته شده است . درمرکز مجموعه بنای آرامگاه و مسجدی منسوب به شیخ ابوالحسن واقع است. محراب این مسجد که متعلق به دوره ایلخانی است از جمله مهمترین بخش های بنا بوده و تنها محرابی است که رو به مغرب ساخته شده ... شیخ ابوالحسن بر سر در خانقاه خود چنین نوشته بود «هر که در این سرا در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید ، چه آنکس که به درگاه باریتعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد» امروزه این گفتار بشر دوستانه ، شعار ملی گردشگری کشورمان است. Telegram: https://telegram.me/mr6599 facebook.com/kharghani.ir مدیر وبلاگ : رحیمی مطالب اخیر
آرشیو وبلاگ
پیوندهای روزانه
نویسندگان برچسبها آمار وبلاگ
فرم تماس |
کلیه حقوق این وبلاگ برای شیخ ابوالحسن خرقانی (352_425 ه.ق) محفوظ است
|