شیخ ابوالحسن خرقانی (352_425 ه.ق)
شیخ ابوالحسن می گوید:برهمه چیزی کتابت بود،مگربرآب.اگرگذرکنی بردریا،ازخون خویش کتابت کن تا آن کس که درپی تو درآیدداند،که عاشقان ومستان وسوختگان رفته اند...
داغ کن - کلوب دات کام
داغ کن - کلوب دات کام

خــــــــــرقان در عصر سلجوقی به بعد دارای صنایعی می شود که جهش وار پیشرفت می کند

دارای کوره های ذوب فلز و کارگاه های سفالگری می شود، وزیباترین ظروف لعابی نقش دار را تولید می کند

خـــــــــرقان در عصر اسلامی دارای ارتباطات نزدیک با مناطق اطراف خود مانند شـــــــاهرود و دامغان وشهرهای شمالی اسلامی است

سونداژ در دیواره ی جنوبی داخلی آرامگاه شیخ ابوالحسن خـرقانی،دارای محرابی بوده که درجهت قبله قرار داشته است 

دوره اســــــــلامی

با توجه به منابع علمی که دراختیار ماست نشان می دهد که ساختارهای معماری واجتماعی ازقرون چهارم هجری به بعد به سبب تمرکز جمعیت واصولا نیاز به منابع متنوع وامکانات و شرایط زندگانی جمعی وزیستی چیزی فراتر از چنین ساخت و ساز های دخمه ای را طلب می کند

جمعیتی که به مرور افزایش پیدا می کند،خانه هایی که مرتب ساخته می شوند،صنایعی که جهش وار پیشرفت می کند،وتوان و قدرت بیشتر این دوره را زیاد می نمایاند.خـــــــــــــرقان خود در عصر سلجوقی به بعد این قابلیت ها را دارا می باشد.

منطقه ای که خود تولید کننده است،خود دارای کوره های ذوب فلز وکارگاه های سفالگری است و زیباترین ظروف لعابی نقش دار را تولید می کند

خـــــــــــــرقان در عصر اسلامی دارای ارتباطات نزدیک با مناطق حول و حوش خود از جمله بسطام و شــــــــــاهرود وسبزوار و دامغان می باشد وبر سر راه شهر های شمالی اسلامی قرار گرفته است.درعصری که درشهر های دور و نزدیک آن آثار معماری از جمله محراب های گچبری ومناره آجری ومسجد ایجاد گردیده ،این ناحیه نیز بی نصیب نمانده وحتما از سیر تحولات اجتماعی وفرهنگی بهره مند گردیده است

سونداژ در دیواره ی جنوبی داخلی آرامگاه شیخ ابوالحسن خــــــــــرقانی

بنا برنقل قول هایی که از معمرین میشد،دیواره ی جنوبی دارای محرابی بوده که بر خلاف محراب گچبری شده ی فعلی که در دیواره ی غربی قرار دارد،درست در جهت قبله قرار داشته است

بنای آرامگاه در حال حاضر دارای 2 فضا می باشد،یکی بزرگ و با سقف بلند که محراب گچبری شده در آن قرار دارد .دیگری فضای کوچک که سقف کوتاه مشبک را در زیر طاق بلند زده اند و قبر شیخ ابوالحسن هم در این محل است.

 

گمانه زنی از سمت غربی آرامگاه در دامنه تپه رسوبی موسوم به قبر کولی در جنوب شرقی تپه آغاز گردید.از نظر سفالینه های موجود در بلندی که آرامگاه بر روی آن قرار دارد و این طرف که موسوم به قبر کولی است شباهت های بسیاری وجود دارد.اکثرا سفالینه های لعابدار به رنگ سبز وفیروزه ای و شیری است.که در کلیه ی گمانه ها در این بخش دیده می شود.حاصل گمانه ها نشان می دهد که لایه های رویی که محوطه گورستانی است با تدفین اسلامی مربوط به دوران جدید تر و لایه های زیرین به دوره های قدیمی تر تعلق دارد.

 

{قبر(تپه) کولی: در محل به این تپه اصطلاحا می گویند"قبر کولی" یا "قبر"غربتی" و آن به این جهت است که در گذشته تعدادیاز همین کولی ها که بی جا و مکان بوده اند، واحتمالا زائر بوده اند.پس از مرگ در این محل دفن میشدند، واز آن موقع به بعد این تپه به قبر کولی معروف شده است.}

 

 

منـــــــــابع:

گزارش گمانه زنی وتعیین حریم باستانی آرامگاه شیخ ابوالحسن خـــــــــرقانی(پژوهش حسن رضوانی نیک ،سازمان میراث فرهنگی کشور،پژوهشکده باستان شناسی)

نشریه آثارباستانی بسطام وقلعه نو خــــــــــرقان (محمدعلی شفیعی،اداره آموزش پرورش شهرستان شــــــــــاهرود،1335)

کعبه دلها،جلوه های عرفانی شیخ ابوالحسن خـــــــــــرقانی(پژوهش و تالیف:سید علی اصغرشریعت زاده)

برج مزار خـــــــــــــــرقان،گوهر برباد رفته (سید رضا محبی نوبری،کارشناس آموزشی هنرهای تجسمی شـــــــــــاهرود)

مجموعه مقالات مردم شناسی ایران (سید علی اصغر شریعت زاده )



این گزارش در پاییز و زمستان 1378 تهیه گردیده است،قسمت هایی ازآن به طور خلاصه در این مجموعه آورده شده است

بدین وسیله از زحمات معاونت محترم پژوهشی وپژوهشکده باستان شناسی میراث فرهنگی که فرصت بهره برداری را برای محققین  وعلاقه مندان فراهم آورده اند،سپاسگذاری می کنم

آرامگاه شیخ ابوالحسن خــــــــــرقانی از لحاظ تاریخی مورد توجه پژوهشگران مختلف قرارگرفته است.به طوری که آقایان ابوالفضلی و رضوانی نیک پژوهش های گسترده ای در این منطقه انجام داده اند که قابل تمجید است.

به ویژه باستان شناس میراث فرهنگی کشور آقای رضوانی نیک ،در بررسی های باستان شناسی دیگری تحت عنوان "گمانه زنی و تعیین حریم باستانی آرامگاه شیخ ابوالحسن خــــــــــــــــرقانی" به نتایج قابل قبولی دست پیدا کرده است که به طور خلاصه در این مجموعه آورده شد .












نوع مطلب : قلعه نو خرقان، شیخ ابوالحسن خرقانی، 
برچسب ها : شیخ ابوالحسن خـــــــــــرقانی، بررسی های باستان شناسی در قلعه نو خرقان، تپه قبر کولی، کهنه قلعه، تپه سیاه ریگی، خــــــــــــرقان، دوره اسلامی در قلعه نوخرقان،
لینک های مرتبط :

دوشنبه 5 خرداد 1393


درباره وبلاگ


" شیخ ابوالحسن خرقانی " در شهری به نام قلعه نو خرقان با جمعیتی بالغ بر 4000 نفر در 20 کیلومتری محور شاهرود - آزادشهر آرمیده است. مجموعه آرامگاه با توپوگرافی جالب و جذاب به صورت باغ ایرانی است و نهر آبی از کنار آن روان است و در کنار آن مکانی برای استراحت گردشگران در نظر گرفته شده است . درمرکز مجموعه بنای آرامگاه و مسجدی منسوب به شیخ ابوالحسن واقع است. محراب این مسجد که متعلق به دوره ایلخانی است از جمله مهمترین بخش های بنا بوده و تنها محرابی است که رو به مغرب ساخته شده ...

شیخ ابوالحسن بر سر در خانقاه خود چنین نوشته بود «هر که در این سرا در آید نانش دهید و از ایمانش مپرسید ، چه آنکس که به درگاه باریتعالی به جان ارزد البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد»
امروزه این گفتار بشر دوستانه ، شعار ملی گردشگری کشورمان است.

Telegram: https://telegram.me/mr6599
facebook.com/kharghani.ir


مدیر وبلاگ : رحیمی
نویسندگان
آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر
br>

 

 

'); //-->
360 ?±U†?¯
هفته نامه 9 دی
راز تی وی
فروشگاه اینترنتی یاران
سایت تفریحی
سایت ابزاردهی
photoshop
کلیه حقوق این وبلاگ برای شیخ ابوالحسن خرقانی (352_425 ه.ق) محفوظ است
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات